Liliane Brakema

 

For English please scroll down:

Regisseur Liliane Brakema (1987) zet in haar werk een sterke beeld- of bewegingstaal tegenover een (bestaande) tekst. Als vaste gastregisseur is zij jaarlijks te zien bij het Noord Nederlands Toneel/Club Guy&Roni (NITE) waar ze onlangs de grote zaal voorstelling Oom Wanja maakte. Terwijl het dak begint te lekken spelen de acteurs tegen de klippen op Tsjechov’s Oom Wanja, ook als het plafond het begeeft en ze in de stromende regen verder moeten spelen ze door. De voorstelling werd dankbaar ontvangen door zowel publiek als pers, maar vanwege de huidige corona situatie werd spelen al snel onmogelijk. In samenwerking met een kleine film crew, vertaalde ze haar ideeën naar Oom Wanja de film.
Naast haar jaarlijkse werkzaamheden bij het Noord Nederlands Toneel heeft ze haar eigen gezelschapje Firma Ducks waarmee ze in 2017 haar eerste tourende productie Face to Face maakte. Ondertussen regisseerde ze bij de grotere huizen bijvoorbeeld August Strindberg’s Dodendans bij Theater Freiburg (2017), Menuet bij NTGent (2018), Leonce en Lena van Georg Buchner bij Schauspielhaus Bochum (2019), Agatha van Marguerite Duras bij Matzer (2020) en volgend seizoen Nacht In.. voor Het Zuidelijk Toneel (2021).
Voordat Liliane Brakema (1987) aan theater begon, behaalde ze haar (cum laude) bachelor ‘Economie en Bedrijfskunde’ aan de Universiteit van Amsterdam waar ze afstudeerde met het boek ‘Microfinance: for profit or poverty reduction’. In 2015 studeerde ze af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam met de voorstellingen ‘Gif’ en ‘De Wilde Eend’. Deze laatste voorstelling werd door de jury van het Nederlands Theater Festival (TF) geselecteerd als een van de tien beste voorstellingen van dat seizoen.
Ook ontving zij dit zelfde jaar de Andre Veltkampprijs van de Theaterschool in Amsterdam en werd verrast met de ThreePackagedeal: een beurs van 22,500 euro bedoeld voor Amsterdams toptalent om zich een jaar lang zorgeloos te kunnen ontwikkelen. In deze tijd volgde ze lessen aan de mimeopleiding in Amsterdam en ging als stagair/assistent in de leer bij oa Luk Perceval, Johan Simons, Guy Weizman en Ivo van Hove.
Per voorstelling poogt ze, in nauwe samenwerking met haar team, een nieuwe, licht vormelijke, realiteit op het toneel te creëren. Een realiteit dicht op de huid van de toeschouwer, waarin ze een tekst in een gevoelige speelstijl combineert met een sterke fysieke beeldtaal. Voor haar is theater de plek waar de toeschouwer tijd krijgt om te ervaren, meegenomen te worden, en zich van daaruit af te vragen wat er onder de dagelijkse routine en actualiteit van onze leven zit. Als Liliane naar mensen kijkt, vraagt zij zich steeds maar af: Wat zit daaronder? En wat zit daar weer onder? En daar weer onder..?

Liliane haalt haar inspiratie uit de wereld om haar heen, zo reisde zij voordat ze naar de regieopleiding ging naar Israel en de Palestijnse gebieden om daar een voorstelling te maken over het conflict, en volgde daarvoor een jaar toneelschool in Sydney aan ACTT. Ook reisde zij veel over de wereld om haar blik te verbreden en de visie op haar eigen maatschappij aan te scherpen en te bevragen.

 

Liliane Brakema

 

In her work, director Liliane Brakema juxtaposes a strong visual/dance language with an (existing) text. Since her studies she is a director for the Noord Nederlands Toneel/Club Guy&Roni in Groningen. Here she made several pieces where combinations of dance and acting were used. Recently, she successfully created, her first performance for the main stage, Tsjechov’s Uncle Wanya. In this creation, slowly, the roof collapses and the actors attempt – despite of everything – to play the piece Uncle Wanya. Even when the rain starts pouring down the roof, they keep on playing, referring to the corona reality in which the piece premiered and the climate crisis related to this. The performance was a great success for audience and press, however, due to the current corona situation she, in cooperation with a small film crew, translated her ideas into cinematography and created Uncle Wanya, the movie.
Besides her work for the Noord Nederlands Toneel she founded her own theatre group Firma Ducks with which she made her first touring production Face to Face (2017). At the same time, she directed for bigger houses and created for example August Strindberg’s The Dance of Death at Theater Freiburg (2017) and Menuet at NTGent based on the novel by Louis Paul Boon (in 2018). And made Leonce and Lena her first production at Schauspielhaus Bochum (2019), Agatha van Marguerite Duras at Matzer (2020) and will create Nacht In at the Zuidelijk Toneel (2021).
Before Liliane Brakema (1987) went into theatre, she first finished her (cum laude) bachelor of ‘Economics and Business’ at the University of Amsterdam and graduated with the book called ‘Micofinance: for profit or poverty reduction’ in 2009. In 2015 she graduated from the Amsterdam Theatre School, with the performances ‘Gif’ from Lot Vekemans and ‘The Wild Duck’ from Hendrik Ibsen. Both immediately garnered attention: and the latter was chosen as one of the ten best performances of the season by the official jury of the Dutch National Theatre Festival. She also won the André Veltkampprijs for it.
Quite soon after her studies she was awarded with the Three Package Deal, a scholarship of 22,500 euros meant for toptalent from Amsterdam to develop themselves for a period of one full year. During this time she got the chance to develop her style, follow lessons at the Mimeschool of Amsterdam and went as an intern to assist Luk Perceval, Johan Simons, Guy Weizman and Ivo van Hove.
For each performance, and in close collaboration with her team, Brakema tries to create a new, slightly formal reality on stage. A reality in which she combines a text with a sensitive acting method and a strong physical language. For her, theatre is the place where the spectator is given time to experience and explore what’s underneath the daily routine of everyone’s life and the current situation in the world. When she looks at people, she keeps asking herself: What’s un- derneath? And what is underneath there? And then…? And then..?

Brakema gets her inspiration from the world around her. She visited Israel and Palestine in order to make a performance about the conflict, followed a year of drama school in Sydney at ACTT in Australia and travelled around the world to broaden her vision and question the society to which she is used to.